Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο




ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑΚΑ








ΣΤΟΙΧΕΙΑΚΑ, τι είναι;
Α.Παπαδομιχελάκη


Ο Παγκόσμιος Αιθέρας, στα μάτια των Αρχαίων, δεν ήταν ένα κενό αλλά κάτι που υπήρχε και εκτεινόταν σε όλο τον ουρανό. Γι’αυτούς ήταν ένας απεριόριστος ωκεανός κατοικημένος με Θεούς, Πλανητικά Πνεύματα, μεγάλες και μικρές υπάρξεις και σε αυτόν υπήρχαν όλα τα σπέρματα της ζωής από το ελάχιστο έως το μεγαλύτερο. Όλα, έχοντας τα δικά τους χαρακτηριστικά και τον δικό τους τόπο διαμονής, άλλοτε ευμενώς και άλλοτε δυσμενώς κείμενα, θεωρούνταν διαφορετικά είδη ζωής του ωκεανού-αιθέρα που υπήρχαν και ζούσαν κάτω από τις ανάλογες προς αυτά συνθήκες.
Σύμφωνα με τις αρχαίες δοξασίες, κάθε είδος αυτού του αιθέριου πληθυσμού, από τους ύψιστους Θεούς έως το κατώτατο Στοιχειακό, αναπτυσσόταν εξαιτίας της ασταμάτητης κίνησης έμφυτης στο αστρικό φως. Το Φως είναι Δύναμη και η Δύναμη προέρχεται από τη Θέληση. Καθώς αυτή η δύναμη προέρχεται από μια Διάνοια που δεν λανθάνει, επειδή είναι απόλυτη και αμετάβλητη και δεν έχει ίχνος από τα όργανα και τις ποιότητες της ανθρώπινης σκέψης, όντας η πλέον εκλεπτυσμένη απορροή της Μίας Ζωής, κινείται από την αρχή του χρόνου σύμφωνα με αμετάβλητους νόμους για να αναπτύξει και να εξελίξει τον στοιχειακό ιστό για τις επακόλουθες γενιές που προσδιορίζουμε ως ανθρώπινες φυλές.
Όλη αυτή η στοιχειακή ζωή είτε ανήκει στον δικό μας ή σε άλλους πλανήτες, έχει την αντίστοιχη ζωή της σε φυσικά σώματα. Όπως από το αρχικό νεφέλωμα αναπτύσσεται προοδευτικά ένας πλανήτης με ό,τι περιλαμβάνει πάνω του, έτσι και από τον Παγκόσμιο Αιθέρα έως το ενσαρκωμένο ανθρώπινο πνεύμα, σχηματίζεται μια αδιάκοπη σειρά οντοτήτων. Αυτή η εξέλιξη που αφορά στην καθοδική γραμμή των ειδών της ζωής ξεκινάει από το Πνεύμα και καταλήγει στην πυκνή Ύλη. (Elementals by Blavatsky)
Στο σύμπαν δεν υπάρχει παρά μόνο μια αδιαίρετη και απόλυτη Παντογνωσία και Διάνοια και αυτή πάλλεται μέσα σε αυτό που οι άνθρωποι ονομάζουμε Χώρο και που δεν έχει όρια. Μέσα σε αυτόν τον Χώρο η πρώτη διαφοροποίηση της αντανάκλασης της Αρχικής Διάνοιας είναι καθαρά Πνευματική και εξακολουθητικά διαφοροποιημένη φθάνει και γίνεται Υλική.
Επίσης, ο Αιθέρας, είναι μια από τις διαδοχικές και επόμενες εκφράσεις εκείνου που οι Θεόσοφοι ονομάζουν ΠΡΩΤΑΡΧΙΚΗ ΟΥΣΙΑ, στα Σανσκριτικά Ακάσα (είναι το νoούμενο των επτά διαφοροποιήσεων της ύλης-πρακρίτι). Η Πρωταρχική Ουσία είναι ο φορέας της ΘΕΙΑΣ  ΣΚΕΨΗΣ. Έτσι το άλφα και το ωμέγα του ΟΝΤΟΣ, δεν είναι παρά οι δύο όψεις της Μιας Απόλυτης Ύπαρξης.
Το Μανβαντάρα αρχίζει με την επαναφύπνιση της Θείας Σκέψης ή του Κοσμικού Νου παράλληλα με την αφύπνιση και την πρωταρχική ανάδυση της Κοσμικής Ουσίας-Ύλης από την αδιαφοροποίητη πραλαγική της κατάσταση. (ΜΔ, Ι, 328)
Δεν μπορεί να υπάρξει εκδήλωση της Συνειδητότητας, ημισυνειδητότητας ή ακόμα και «ασυνείδητης σκοπιμότητας», παρά μόνο μέσω του φορέα της ύλης, επειδή μόνο μέσω κάποιας μοριακής συγκέντρωσης ή συγκρότησης το Πνεύμα ξεχύνεται σε ένα ρεύμα ατομικής ή υπο-συνείδητης υποκειμενικότητας. Η Κοσμική Ουσία και η Κοσμική Σκέψη ή Νοούμενο είναι αμοιβαία αλληλοεξαρτώμενα. (ΜΔ, Ι, 329)
Επομένως οτιδήποτε υπάρχει εκδηλωμένο, είναι συνάρτηση Νοούμενου και Ουσίας ή  Ύλης. Το Εκδηλωμένο Σύμπαν διαποτίζεται από τη δυαδικότητα, η οποία είναι και η ουσία της ύπαρξής του.
Η εκδήλωση πηγάζει από:
Το Απόλυτο,
Η πρώτη του εκδήλωση είναι ο Ανεκδήλωτος Λόγος
Το Πνεύμα και η Ύλη, το Πουρούσα και Πρακρίτι, η Ζωή είναι ο Δεύτερος Λόγος (Πνεύμα και Ύλη ή Πουρούσα και Πρακρίτι είναι οι δύο πρωταρχικές όψεις του Ένα που δεν έχει δεύτερο, Ι 51)
Το Μάχατ, είναι η Παγκόσμια Ψυχή, η βάση των νοημόνων λειτουργιών στη Φύση και της Φύσης και ονομάζεται και Μάχα-Μπούντι.(ΜΔ,Ι,17)

Από το Μάχατ, που είναι «ο Ένας απρόσωπος Μέγας Αρχιτέκτων του Σύμπαντος …ο Παγκόσμιος Νους» πηγάζουν οι Πνευματικές και Νοήμονες Δυνάμεις που ονομάζονται Ντυάνι-Τσοχάν. Αυτοί γίνονται οι μεταβιβαστές των Κοσμικών και Καρμικών Νόμων στα υπόλοιπα πεδία του σύμπαντος και είναι γνωστοί σε κάθε κοσμογονία και θεογονία ως Αμσασπέντ, Ρίσι, Πρατζαπάτι, Αρχάγγελοι, κλπ. Είναι Οντότητες των ανώτερων κόσμων στην Ιεραρχία των Όντων, τόσο άπειρα ανώτερες ώστε για μας πρέπει να φαίνονται σαν Θεοί και συλλογικά: ΘΕΟΣ. (ΜΔ, Ι, 133)
Στον ανώτερο από μας κόσμο, ανήκουν οι επτά τάξεις των καθαρά Θείων Πνευμάτων, οι απόγονοι των οποίων ή οι προεκτάσεις τους στις επακόλουθες κατώτερες σφαίρες ζωής γίνονται οι μικρότερες ζωές.
Ολόκληρος ο Κόσμος καθοδηγείται, ελέγχεται και εμψυχώνεται από μια σχεδόν ατέλειωτη σειρά Ιεραρχιών νοημόνων Όντων, που η καθεμιά έχει μια αποστολή να εκτελέσει. Στις υπάρξεις αυτών των Ντυάνι οι ατομικές μας ζωές αποτελούν μέρη τους ή κέντρα τους. Η κατάληξη των σωμάτων τους στην πυκνή ύλη αποτελείται από μονάδες που ανήκουν στις τάξεις των Στοιχειακών βασιλείων και οι οποίες είναι γνωστές ως τα Στοιχειακά του Πυρός, Αέρα, Νερού και Γης. (Σαλαμάνδρες, Συλφίδες, Νηρηϊδες, Γνόμες)
Τα Στοιχειακά ανήκουν στην έκτη και την έβδομη ομάδα των Δημιουργικών Δυνάμεων. Είναι αιθερικής ουσίας, και αποτελούν την πλέον πρωτοσύστατη ζωή στην ύλη. Είναι αόρατες όσο και ο αιθέρας που πρόβαλαν από την κεντρική ανώτερη ομάδα των Ντυάνι και με τη σειρά τους διακλαδώθηκαν σε αναρίθμητες μικρότερες ομάδες, από τις οποίες οι κατώτερες είναι τα Πνεύματα της Φύσης ή Στοιχειακά πολυάριθμων ειδών και ποικιλιών.
Στην Κλίμακα της Δημιουργίας, υπάρχουν οι «Πρωταρχικοί Επτά» που είναι η άμεση εκπόρευση του πρώτου ιερού «τέσσερα», δηλαδή του αιώνια Αυθύπαρκτου Ενός. Αυτοί προβάλλουν από τον Πατέρα-Μητέρα, Πνεύμα+Ύλη, ενώ οι επόμενοι Επτά προβάλλουν μόνο από τη Μητέρα. Οι Πρωταρχικοί είναι τα ανώτερα Όντα στην Κλίμακα της Ύπαρξης. Είναι οι Αρχάγγελοι του Χριστιανισμού. «Από τη λαμπρότητα του Φωτός…. Ξεπήδησαν στο διάστημα οι επαναφυπνιζόμενες ενέργειες (Ντυάνι Τσοχάν)” (Στάντζα IV 3)
Οι επόμενοι Επτά προβάλλουν σε αντικειμενικότητα από τον παθητικό Συμπαντικό Νου, το ιδεατό σχέδιο του σύμπαντος. Παραλληλίζονται με τους Επτά Αγγέλους της Παρουσίας.
«Υπάρχουν ιεραρχίες «Δομητών της Μορφής» και σειρές μορφών διαφόρων βαθμών από το ανώτατο έως το κατώτατο. Ενώ οι ανώτερες μορφές σχηματίζονται υπό την καθοδήγηση των «Δομητών» που λέγονται «Κοσμοκράτορες», οι κατώτερες μορφές παράγονται από τα Στοιχειακά ή τα Πνεύματα της Φύσης.» (Πρακτικά του Τμήματος Μπλαβάτσκυ)     Transactions of Bla Lodge, p. 98)
Οι Αχ-Χι (Ντυάνι Τσοχάν) είναι τα συλλογικά πλήθη των πνευματικών όντων… (Ελοϊμ) και οι Αγγελιαφόροι των Ιουδαίων – που είναι ο φορέας για την εκδήλωση της θείας ή συμπαντικής σκέψης και θέλησης. Είναι οι Νοήμονες Δυνάμεις που δίνουν και ενεργοποιούν στη Φύση τους νόμους της, ενώ οι ίδιες δρουν σύμφωνα με νόμους που έχουν εντυπωθεί με παρόμοιο τρόπο πάνω τους, από ακόμα ανώτερες Δυνάμεις… Αυτή η ιεραρχία των πνευματικών Όντων, μέσω της οποίας μπαίνει σε δράση ο Συμπαντικός Νους, είναι το στράτευμα – πραγματικά μια Στρατιά – το οποίο αντιπροσωπεύει τη μάχιμη δύναμη ενός έθνους και το οποίο αποτελείται από στρατιωτικά σώματα, μεραρχίες, ταξιαρχίες, συντάγματα κλπ. Το καθένα με την ξεχωριστή του ατομικότητα ή ζωή και την περιορισμένη ελευθερία δράσης και ευθύνης, στην οποία υποτάσσονται τα δικά του δικαιώματα και που το καθένα περιέχει μέσα του μικρότερες ατομικότητες.(ΜΔ, Ι, 38)
Υπάρχει η Ιεραρχική Κλίμακα της Ζωής και αυτή είναι:
1. Ι Τάξη των Ντυάνι
2. ΙΙ Τάξη των Ντυάνι
3. ΙΙΙ Τάξη των Ντυάνι
4. Ανθρώπινο βασίλειο
5. Ζωϊκό βασίλειο
6. Φυτικό βασίλειο
7. Ορυκτό βασίλειο
8. Ι Στοιχειακό
9. ΙΙ Στοιχειακό
10. ΙΙΙ Στοιχειακό

Οι τάξεις των Στοιχειακών υπάρχουν και λειτουργούν σε πεδία κατώτερα του φυσικού, ενώ οι τάξεις των Ντυάνι βρίσκονται σε πεδία ανώτερα του φυσικού. Τα επίπεδα εξέλιξης είναι τρία: α) Φυσικό, β) Νοητικό και γ) Μοναδικής Ουσίας.(ΜΔ, Ι, 181)
ΤΑ  ΣΤΟΙΧΕΙΑΚΑ
Τα Στοιχειακά ανήκουν σε μια ιδιαίτερη τάξη στην κλίμακα της εξέλιξης του παρόντος μανβαντάρα και ονομάζονται πνεύματα της φύσης ή κοσμικοί αντιπρόσωποι της φύσης. Καθένα εξ αυτών αντιστοιχεί στο δικό του στοιχείο και ποτέ δεν εισχωρεί στα όρια του άλλου. Ο Τερτυλλιανός τα ονομάζει «πρίγκηπες της δύναμης του αέρα».
Στη διδασκαλία του Ανατολικού Καμπαλά, των Δυτικών Ροδόσταυρων και των Αλχημιστών, μιλάνε για υπάρξεις ανήκουσες στα τέσσερα Στοιχεία της γης, του νερού, του αέρα και της φωτιάς και ονομάζονται αντίστοιχα γνόμες, συλφίδες, σαλαμάνδρες και ουντίνες. Ως δυνάμεις της φύσης, είτε θα επιφέρουν αποτελέσματα ως αντιπρόσωποι του γενικού νόμου, είτε θα υπηρετήσουν τα αποσαρκωμένα πνεύματα – είτε αγνά είτε όχι – και τους ζωντανούς αντέπτ της μαγείας και της μαγγανείας, για να παράγουν τα φαινόμενα που επιθυμούν. Αυτά τα όντα ποτέ δεν γίνονται άνθρωποι.
Κάτω από το γενικό όνομα νεράιδες εμφανίζονται σε όλους τους μύθους, τις παραδόσεις και την ποίηση όλων των εθνών αρχαίων και συγχρόνων. Τα ονόματά τους ποικίλουν και είναι γνωστά ως  peris, devs, djins, sylvans (θεοί του δάσους), satyrs, fauns (φαύνοι), elves (ξωτικά), dwarfs, trolls(τραγουδιστές κεφάτοι), norns, nisses, kobolds, brownies, necks, stromkarls, undines, nixies, goblins (καλλικάντζαρος), ponkes, banshees, kelpies, pixies (ξωτικά), moss people, good people, good neighbours, wild women, men of peace,white ladies--and many more.
 Τα έχουν δει, φοβηθεί, ευλογήσει και τα έχουν επικαλεστεί σε κάθε τμήμα της σφαίρας μας και σε κάθε εποχή. Αυτά τα Στοιχειακά είναι οι κύριοι εκπρόσωποι των αποσαρκωμένων ανθρώπων και οι παραγωγοί κάθε φαινομένου που δεν είναι υποκειμενικό.
Τα Στοιχειακά όπως ήδη ειπώθηκε, δεν έχουν σχήμα και προσπαθώντας να περιγράψουμε τί είναι, είναι καλύτερα να πούμε ότι είναι «κέντρα δύναμης» που έχουν ενστικτώδεις επιθυμίες, αλλά δεν έχουν συνειδητότητα έτσι όπως εμείς την αντιλαμβανόμαστε. Ως εκ τούτου οι πράξεις τους μπορεί να είναι καλές ή κακές ή αδιάφορες.
Δεν έχουν ούτε αθάνατα πνεύματα ούτε υλικά σώματα. Έχουν μόνο αστρικές μορφές που συμμετέχουν σε ένα διακριτό βαθμό του στοιχείου στο οποίο ανήκουν καθώς και στον αιθέρα. Είναι ένας συνδυασμός λεπτής ύλης και υποτυπώδους νου. Μερικά παραμένουν για μερικούς κύκλους δίχως αλλαγές, αλλά δεν έχουν χωριστή ατομικότητα καθώς δρουν συλλογικά.
Άλλα ορισμένου είδους, αλλάζουν κάτω από έναν σταθερό νόμο που εξηγούν οι Καμπαλιστές. Τα πλέον πυκνά τμήματα των σωμάτων τους είναι συνήθως μη υλικά τόσο ώστε διαφεύγουν της φυσικής μας όρασης. Αλλά δεν είναι τόσο αιθέρια ώστε να διαφεύγουν κάποιων διορατικών. Υπάρχουν και ζουν στον αιθέρα και μπορούν να τον χειριστούν παράγοντας έτσι φυσικά αποτελέσματα, με τον ίδιο τρόπο που εμείς μπορούμε μέσω υδραυλικών συστημάτων να συμπήξουμε αέρα και νερό. Και σε τούτη την ικανότητά τους, βοηθούνται από τα ανθρώπινα στοιχειά ή τα κελύφη.
Με τις ίδιες δυνατότητες μπορούν να συμπυκνώσουν τα σώματά τους και να παίρνουν τα σχήματα που αποτυπώνουν οι ανθρώπινες μνήμες….
Κατά τον Πρόκλο, οι περιοχές από το Ζενίθ του Σύμπαντος έως τη Σελήνη ανήκουν στους Θεούς ή τα Πλανητικά Πνεύματα κατά ιεραρχίες και τάξεις. Οι ανώτατοι μεταξύ αυτών είναι οι 12 υπερ-ουράνιοι ή Σούπερ-Ουράνιοι Θεοί, με όλες τις λεγεώνες των υποδεέστερων Δαιμόνων στις διαταγές τους. Ακολουθούνται από τις δυνάμεις που λέγονται Εγκόσμιες, οι Ενδο-Κοσμικοί Θεοί, ο καθένας εξ αυτών κυβερνώντας ένα μεγάλο αριθμό Δαιμόνων, προς τον οποίο μεταδίδουν τη δύναμή τους και την αλληλο-αλλάζουν κατά βούληση. Αυτές είναι προφανώς οι προσωποποιημένες δυνάμεις της φύσης στους συσχετισμούς της, και η τελευταία αντιπροσωπεύεται από την Τρίτη τάξη ή τα Στοιχειακά.
Οι Δαίμονες της γης, του αέρα, της φωτιάς και του νερού είναι από ελαστική, αιθέρια ημι-σωματική ουσία. Και είναι αυτές οι τάξεις που χρησιμοποιούνται ως ενδιάμεσοι αντιπρόσωποι μεταξύ Θεών και ανθρώπων.
Αν και κατώτεροι σε νοημοσύνη από την έκτη τάξη των υψηλότερων Δαιμόνων, αυτά τα όντα κυριαρχούν άμεσα πάνω στα στοιχεία και την οργανική ζωή. Κατευθύνουν την ανάπτυξη, το άνθισμα, τις ιδιότητες και τις ποικίλες αλλαγές των φυτών. Είναι οι προσωποποιημένες ιδέες ή αρετές χαραγμένες στην αρχέγονη Ύλη που εντυπώνουν στην ανόργανη ύλη. Και στο φυτικό βασίλειο που είναι ένα στάδιο πιο πάνω από το ορυκτό, αυτές οι απορροές από τους ουράνιους Θεούς παίρνουν σχήματα και μέσα στο φυτό, γίνονται η ψυχή του. ….
Στην Εβραϊκή Καμπάλα, τα πνεύματα της φύσης ήταν γνωστά κάτω από το γενικό όνομα Shedim και ανήκαν σε τέσσερεις τάξεις. Οι Ινδοί τα ονομάζουν Μπούτα και Ντέβα, οι Πέρσες Ντεβς. Οι Έλληνες τα ονόμασαν Δαίμονες. Οι Αιγύπτιοι Αφρίτες. Οι αρχαίοι Μεξικάνοι λέει ο Κάϊζερ πίστευαν ότι αυτά τα όντα είχαν διάφορες κατοικίες: για παιδιά έως ότου γεννηθούν, για τους ήρωες στον ήλιο, για τους αμαρτωλούς στις υποθαλάσσιες σπηλιές προσδεμένες στη γήινη ατμόσφαιρα και έλξη. (Κάμαλοκα) Αυτοί περνούσαν τον καιρό τους ερχόμενοι σε επικοινωνία με τους ζωντανούς και εκφοβίζοντας όσους τους έβλεπαν. Μερικές Αφρικανικές φυλές τα ονομάζουν Yowahoos. Στο Ινδικό Πάνθεον 330.000.000 διαφόρων ειδών πνευμάτων, συμπεριλαμβανομένων και των Στοιχειακών μερικά εκ των οποίων οι Βραχμάνοι ονομάζουν Daityas.
Άτομο: αδιαίρετο, ατομικό, μια ενότητα. Οι έλληνες το ονόμασαν «μονάδα». Κατά τον Λάϊμπνιτς τα άτομα που ονομάζει επίσης μονάδες είναι περισσότερο ψυχολογικές παρά φυσικές ενότητες – μοναδικά όντα διαφορετικών ειδών και βαθμών, που αποτελούν το σύμπαν.
Στη Θεοσοφία, τα άτομα έχουν σχέση με τις μονάδες. Στη ΜΔ στο κεφάλαιο, «Θεοί, Μονάδες, Άτομα»  είναι μια τριάδα όπως πνεύμα, ψυχή, σώμα. Η Μονάδα είναι ένα θείο, πνευματικό, άτομο ζωής. Είναι ένα ζων ον που αναπτύσσεται στο δικό του πεδίο, και ένα άτομο ζωής είναι το όχημα της μονάδας η οποία το εμψυχώνει και τελικά εμψυχώνει ένα φυσικό άτομο.
Τα πέντε στοιχεία
Element [from Latin elementa first principles; also (singular) elementum an element; cf Sanskrit li to dissolve, σημαίνει διαλύω]
Το πρωταρχικό στοιχείο βρίσκεται στη Μουλαπρακρίτι που είναι η θεμελιώδης ρίζα της ύλης και είναι το υπόστρωμα της δημιουργίας. Σαν πρώτα στοιχεία η φιλοσοφία δέχτηκε το πυρ, τον αέρα, το νερό και τη γη και τον αιθέρα.
Οι αρχαίοι, που ονόμασαν μόνο τέσσερα στοιχεία, έφτιαξαν  από τον αιθέρα το πέμπτο. Θεωρώντας την ουσία του θεία από την αόρατη παρουσία, θεωρήθηκε ως μέσο μεταξύ αυτού του κόσμου και του επόμενου. Έκριναν ότι όταν η κατευθύνουσα ευφυΐα αποσύρθηκε από οποιοδήποτε τμήμα του αιθέρα, ένα από τα τέσσερα βασίλεια που είναι βέβαιο ότι θα επέβλεπε, ο χώρος έμεινε στην κατοχή του κακού. Ο Αναξαγόρας ο Κλαζομένιος πίστευε ακράδαντα ότι τα πνευματικά πρωτότυπα όλων των πραγμάτων, καθώς και στοιχεία τους, έπρεπε να βρεθούν στον απέραντη αιθέρα, όπου παρήχθησαν, απ 'όπου εξελίχθηκαν, και όπου επέστρεψαν από τη γη.
Ερ.: Τι σχέση έχουν τα στοιχεία με τα Στοιχειακά;
Απ.: Την ίδια σχέση που έχει η γη με τον άνθρωπο. Όπως φυσικός άνθρωπος είναι η πεμπτουσία της Γης, ακολούθως για τον Αέρα ή το Πυρ, ένα Στοιχειακό (που ονομάζεται Συλφίδα, Σαλαμάνδρα, νύμφη κ.α.) είναι η πεμπτουσία του ιδιαίτερού του στοιχείου. Κάθε διαφοροποίηση της ουσίας και της ύλης, αναπτύσσει ένα είδος νοήμονος Δύναμης, και είναι αυτές, τις οποίες οι Ροδόσταυροι τις ονομάζουν Στοιχειακά ή Φυσικά πνεύματα. Ο καθένας μας μπορεί να πιστεύει στα Στοιχειακά τα οποία μπορούμε να τα δημιουργήσουμε για τους εαυτούς μας. Αλλά αυτή η τελευταία τάξη των στοιχειακών δημιουργιών δεν έχει ύπαρξη έξω από την φαντασία μας. Θα μπορεί να είναι μία διάνοια, μία Δύναμη, καλή ή κακή, αλλά η μορφή και τα γνωρίσματά τους, θα είναι δικά μας δημιουργήματα, ενώ ταυτόχρονα αυτά θα έχουν μία ευφυία που προέρχεται επίσης από εμάς. (Πρακτικά του Τ.Μ.)
Είναι ένα γενικό όνομα για όλα τα όντα που ανήκουν στο ορυκτό. Πρόκειται για όντα που ξεκινούν την εξελικτική τους ανάπτυξη διαμέσου ενός στοιχείου από τα τέσσερα.
Πολλές φορές το ορυκτό, φυτικό και ζωικό βασίλειο συχνά αναφέρονται ως οικογένειες των στοιχειακών, αν και τα προηγούμενα είναι σε προχωρημένο στάδιο εξέλιξης. Ένα στοιχειακό είναι ένα ον που έχει εισέλθει στο δικό μας σύμπαν στο κατώτατο στάδιο, κόσμο ή πεδίο.
Υπάρχουν τρία βασίλεια στοιχειακών κάτω από το ορυκτό – καθένα έχει επτά ή δέκα υποδιαιρέσεις – και κάθε οντότητα ανώτερη ή κατώτερη έχει διέλθει από αυτά τα στάδια κάποια στιγμή στην πορεία της.
Τα Στοιχειακά είναι φυσικές δυνάμεις, εργαλεία ανώτερων διανοιών και εκτελούν όλη τη φυσική εργασία αυτού του κόσμου.
Θα μπορούσε κανείς να πεί ότι μοιάζουν σαν άτομα-ζωής που βρίσκονται σε διαφορετικό στάδιο ανάπτυξης. Υπάρχουν παντού, στον αέρα που αναπνέουμε, στην τροφή μας, στα ρούχα μας. Μέσω αυτών εκτελούμε όλες τις σωματικές και νοητικές μας δραστηριότητες.
Όταν δρουν ομαδικά γίνονται δυνάμεις και ενέργειες της φύσης, όπως ηλεκτρισμός, μαγνητισμός, φως, ζωτικότητα κλπ.
Η Κατασκευή του Κόσμου
Τα Κοσμικά Στοιχεία
Οι Κοσμικές Αρχές-Στοιχεία: κάθε Κοσμικό Πεδίο έχει τη δική του Αρχή-Στοιχείο ή το Σβαμπάβα του. Το Κοσμικό Πεδίο είναι ένα σύνολο Ζωής, που έχει την ουσία του στην Αρχή του ίδιου του πεδίου, απ’όπου και απορρέει. Οι υποδιαιρέσεις του Κοσμικού Πεδίου είναι τα Λόκα-Τάλας.(υποπεδία)
Το Κοσμικό Στοιχείο ή Αρχή αποτελείται από μοναδικά σημεία συνειδητότητας δηλαδή από Μονάδες, οι οποίες αποτελούν τμήματα και γεννήματα του Κοσμικού Στοιχείου.
Υπάρχουν δώδεκα Κοσμικά Στοιχεία. Από αυτά αναβλύζουν οι Μονάδες και τα Στοιχειακά ή τα Άτομα Ζωής. Επειδή τα Κοσμικά Στοιχεία είναι Δώδεκα, τόσες είναι και οι τάξεις των Μονάδων – Τα Κοσμικά Στοιχειακά είναι τα πρώτα γεννήματα- παιδιά των Στοιχείων ή τα Κοσμικά Άτομα Ζωής. Κάθε τέτοιο άτομο ζωής είναι μια ζώσα οντότητα, μια Τζιβά, χωρίς συνειδητότητα στην αρχή, που πρόκειται να εξελιχθεί σε αυτοσυνειδητότητα και να γίνει Τζιβάνμουκτα.
Η έκπτυξη των Κοσμικών Στοιχείων – από το θείο εκπτύσσεται το πνευματικό, το ψυχικό, το νοητικό κ.λ.π. Μέσα στο επόμενο υπάρχει το προηγούμενο και στο αρχικό όλα τα επόμενα. Αυτό λέγεται διαφοροποίηση.
Γη: στερεότητα και έκταση
Νερό: ρευστότητα
Αέρας: κίνηση και αλλαγή
Φωτιά: ζωτική θερμότητα, γρήγορη νευρική ενέργεια και νοητική τόνωση
Στοιχειακά: τα γεννήματα των Κοσμικών Στοιχείων
«Τα τέσσερα Στοιχεία ορίστηκαν πλήρως από τον Πλάτωνα, όταν είπε πως είναι εκείνα «που συνθέτουν και αποσυνθέτουν τα σύνθετα σώματα». (Τίμαιος).... η Κοσμολατρεία, ακόμα και στη χειρότερη όψη της, δεν ήταν ένας φετιχισμός.... αλλά απέβλεπε πάντα στο εσωτερικό νοούμενο. Το Πυρ, ο Αέρας, το Νερό και η Γη δεν ήταν παρά το εξωτερικό ένδυμα, τα σύμβολα των εμποτιζουσών, αόρατων Ψυχών ή Πνευμάτων: οι Κοσμικοί θεοί στους οποίους ο αδαής πρόσφερε λατρεία και ο σοφός απλώς ευσεβή αναγνώριση. Με τη σειρά τους οι φαινομενικές υποδιαιρέσεις των νοούμενων Στοιχείων εμψυχώνονταν από τα ονομαζόμενα Στοιχειακά, τα «Πνεύματα της Φύσης» των κατώτερων βαθμίδων.» ( ΜΔ, Ι, 461)
Δίας ή Άγκνι, θεός του πυρός
Ποσειδώνας ή Βαρούνα, θεός του ύδατος
Βαγιού, Ίντρα, Αίολος, θεός του αέρα
Πλούτωνας, Γιάμα, θεός της Γης.
Ο Δωδώνειος Δίας ήταν Κοσμικός Θεός, ο οποίος περιελάμβανε τα τέσσερα Στοιχεία και τα τέσσερα σημεία του ορίζοντα. Οι θεοί του Πυρός, του Αέρα και του Νερού, ήταν ουράνιοι. Σαν θεοί της κατώτερης περιοχής, ήταν χθόνιες θεότητες.
Ο τετραπλός Δίας, όπως ο τετραπρόσωπος Μπράχμα, ο αέριος, ο αστραφτερός, ο γήινος και ο θαλάσσιος θεός.
Τα Στοιχειακά, που είναι τα πρωτογεννήματα της ύλης-ουσίας, ανήκουν μεν στη γραμμή της μη-συνειδητότητας, αλλά ανάλογα με το πεδίο-αρχή μέσα στο οποίο γεννιούνται, έχουν και εκφράζουν τις δυνάμεις του πεδίου τους. Τα Στοιχειακά των ανώτερων πεδίων είναι πολύ δυναμικά
Στοιχεία ρούπα (4) αρούπα (3) Λέγονται άψυχα (τα Στοιχειακά) και θα γίνουν άνθρωποι στο επόμενο μανβαντάρα. Πρώτα ένα ημι-συνειδητό ον, μετά άνθρωπος και στη συνέχεια θεός. Στην πραγματικότητα τα Στοιχειακά είναι τα άτομα που διαμορφώνουν τις σκέψεις των θεών, των δαιμόνων, των ανθρώπων και των ζώων. Κάθε σκέψη είναι μια εμψυχωμένη ενέργεια.
ΝΤΕΒΑ
Από το dvi, και σημαίνει τον λαμπερό. Η λέξη αυτή χρησιμοποιείται γενικά και για τους Ντυάνι και για τους θεούς ακόμη και τα Στοιχειακά. Το Ντέβα είναι ένα ουράνιο ον, είτε αγαθό είτε κακό είτε αδιάφορο. Τα Ντέβα κατοικούν στους τρεις κόσμους, που είναι τα τρία πεδία πάνω από μας. Αριθμούνται σε 33 ομάδες ή 330 εκατ.
Υπάρχουν ανώτεροι Ντέβα και κατώτεροι, ανώτερα Στοιχειακά και κατώτερα ακόμη και από τα ζώα.
Στην Καμπάλα ονομάζονται πνεύματα της φύσης (τα Στοιχειακά) ή Σεντίμ και διαιρούνται σε τέσσερεις τάξεις. Οι Ινδοί τα ονομάζουν Μπούτας και Ντέβα, οι Πέρσες Ντεβς, οι Έλληνες- δαίμονες, οι Αιγύπτιοι Αφρίτες.
Κατασκευάζουν τα σώματά μας και στα τρία πεδία, τις σκεπτομορφές μας, τα αισθήματά μας, τις ορέξεις και τις επιθυμίες μας. Είναι οι ίσκιοι μας.
Δέντρα, φύση γενικά, ηφαίστεια, καιρικά φαινόμενα, κλπ.
Διαιρούνται σε δύο τάξεις: τους ρούπα Ντέβα και τους αρούπα Ντέβα
Πιζάχα – φαντάσματα
Μάρα-ρούπα, καταδικασμένοι σε θάνατο των τριών αρχών,
Ασούρα – Στοιχειακά με ανθρώπινη μορφή
Κτήνη – Στοιχειακά δεύτερης τάξης, ζωώδη
Ρακσάσα – ψυχές ή αστρικές μορφές μάγων.
Οι επτά αυτές ομάδες απαρτίζουν τις αρχικές διαιρέσεις των Ενοίκων του υποκειμενικού κόσμου γύρω μας. (Επιστολές των Μαχάτμα προς τον Σίννετ, σ.107)
Τα Deva Yonis είναι Στοιχειακά ενός κατώτερου είδους σε σχέση με τους Κοσμικούς «Θεούς» και υπόκεινται στη θέληση ακόμη και των μαγγανευτών. Σε τούτη την κατηγορία ανήκουν οι γνόμες, οι συλφίδες, οι νεράϊδες και τα τζίν, κλπ. Είναι η ψυχή των Στοιχείων. Πρόκειται για τις σκανδαλιάρες δυνάμεις της Φύσης, οι οποίες δρούν κάτω από τον σταθερό Νόμο, έμφυτες σε τούτα τα Κέντρα Δύναμης, με μη-εξελιγμένη συνειδητότητα και ευκολόπλαστα σώματα, που μπορούν να πάρουν σχήματα σύμφωνα με τη μη-συνειδητή ή συνειδητή θέληση του ανθρώπου ο οποίος έρχεται σε σχέση μαζί τους. Μέσω της έλξης αυτής της τάξης στοιχειακών, οι σύγχρονοι πνευματιστές επενδύουν τα πεινασμένα κελύφη των νεκρών με ένα είδος ατομικής δύναμης. Αυτά τα όντα (τα στοιχειακά) δεν ήταν ποτέ άνθρωποι αλλά θα γίνουν μετά από μυριάδες χρόνια. Ανήκουν στα τρία κατώτερα βασίλεια και ανήκουν στα Μυστήρια, εξαιτίας της επικίνδυνης φύσης τους. 
Στοιχειακά πνεύματα
Θα αναφερθούμε σε μια λίστα Δαιμόνων ή Στοιχειακών όπου θα διαπιστώσουμε ότι τα ονόματά τους αντιπροσωπεύουν τις ικανότητές τους ή μάλλον τα κόλπα και τα τεχνάσματά  που το καθένα απ’αυτά ειδικεύεται.
Το Madan είναι ένα γενετικό όνομα που αδύναμα στοιχειακά, μισο-θηρία και μισο-τέρατα, καθώς το όνομα Madan σημαίνει κάτι που μοιάζει με αγελάδα. Είναι φίλος των κακών μαγισσών και τις βοηθάει να πραγματοποιούν τις διαβολικές εκδικητικές προθέσεις τους κτυπώντας ανθρώπους και ζώα με ξαφινικές αρρώστεις και θανάτους.
1. Shudala-Madan ή ο φίλος των τάφων, αντιστοιχούν στα δικά μας τα φαντάσματα. Βρίσκονται σε τόπους εγκλημάτων, δολοφονιών και εκτελέσεων. Είναι δαίμονας από δύο στοιχεία, φωτιά και νερό, και μπορεί να παίρνει ό,τι σχήμα διαλέγει, και αλλάζει ένα πράγμα σε κάτι άλλο, κάνει ταχυδακτυλουργίες.
2. Shula Madan, είναι ένας δαίμονας του στοιχείου της φωτιάς, ικανός στα κεραμικά και στο ψήσιμο. Του αρέσουν τα κοπλιμέντα και μπορεί να αναπτύξει ένα δέντρο και με φρούτα από ένα σπόρο μέσα σε ένα τέταρτο της ώρας.
3. .  Kumil-Madan, είναι ένα στοιχειακό του νερού και το όνομά του σημαίνει τη φούσκα. Είναι πολύ ζιζάνιο και βοηθάει έναν φίλο σχετικό με το στοιχείο του. Σχηματίζει βροχή και λέει το μέλλον και το παρόν σε όσους καταφεύγουν σε υδρομαντείο ή μαντεία από το νερό.
4. Poruthu Madan, είναι αυτός που παλεύει. Είναι ο πιο δυνατός απ’όλους. Και βοηθάει όπου χρειάζεται φυσική δύναμη όπως σε ανυψώσεις ή σε κινδύνους από άγρια θηρία ηρίο πριν από ο θηριοδαμαστής βρει τον χρόνο να αρθρώσει το ξόρκι του.
Τα Στοιχειά δεν πρέπει να συγχέονται με τα Στοιχειακά. Τα Στοιχειά είναι οι ψυχές και τα κελύφη των νεκρών. Πρόκειται για τις αστρικές ψυχές, που είναι το κατώτερο τμήμα της διπλής πέμπτης αρχής(Μάνας) ενωμένης με το (ζωώδες) κάμα και το πραγματικό Εγώ.
Λέει ο Πρόκλος:
Μετά τον θάνατο η ψυχή συνεχίζει να είναι στην αστρική μορφή της, αέρινο σώμα, έως ότου αποκαθαρθεί από θυμό και κάθε πάθος.. τότε υφίσταται έναν δεύτερο θάνατο με το αέρινο σώμα της, όπως έγινε και με το γήινο. Έτσι λοιπόν λένε οι αρχαίοι ότι υπάρχει ένα ουράνιο σώμα που ενώνεται πάντοτε με την ψυχή, η οποία είναι αθάνατη, φωτεινή και σαν αστέρι…»
Ενώ η ανθρώπινη ψυχή, το κάμα-μάνας ή το κατώτερο τμήμα της πέμπτης αρχής δεν είναι.
Λάρβες-Κάμα Ρούπα
Υπάρχουν πολλές και διαφορετικές τάξεις «Στοιχειών» και «Στοιχειακών». Τα πιο νοήμονα και πονηρά είναι τα λεγόμενα "Επίγεια πνεύματα." Από αυτά είναι οι Λάβρες ή οι σκιές εκείνων που έζησαν στη γη και ως καλοί και ως κακοί. Είναι οι κατώτερες αρχές των αποσωματωμένων όντων και μπορούν να διαιρεθούν σε τρεις γενικές κατηγορίες.
1. Η πρώτη ομάδα είναι αυτοί που αρνήθηκαν το πνευματικό φως. Πρόκειται για ψυχές που πριν από τον θάνατο, διαχώρισαν τους εαυτούς τους από το θείο  Πνεύμα και έτσι έχασαν την αθανασία. Λέγεται ότι παραμένουν αιώνες πριν από την τελική διάλυση στα αντίστοιχα στοιχεία τους.
2. Η δεύτερη ομάδα περιλαμβάνει εκείνους που έχοντας πνευματικότητα, είναι ακόμη προσκολλημένοι στα γήινα.
3. Και η Τρίτη ομάδα, είναι ψυχές που τα σώματά τους υπέστησαν βία και είναι σε όλα άνθρωποι εκτός του ότι δεν έχουν φυσικό σώμα έως ότου το νήμα της ζωής φθάσει στο τέλος του.
Ψυχικά Έμβρυα
Τα σχήματα διαλύονται αλλά παραμένουν οι ιδέες που τα δημιούργησαν και του υλικό που τους έδωσε αντικειμενικότητα, παραμένει. Αυτά τα μοντέλα, στερημένα ακόμα από τα αθάνατα πνεύματα, είναι Στοιχειακά - καλύτερα θα λέγαμε ψυχικά έμβρυα – που όταν φθάνει η ώρα τους πεθαίνουν στον αόρατο κόσμο και γεννιούνται στον ορατό σαν ανθρώπινα μωρά που δέχονται τη Θεία Πνοή που είναι το Πνεύμα . Αυτή η τάξη δεν μπορεί να επικοινωνήσει ούτε υποκειμενικά ούτε αντικειμενικά με τους ανθρώπους.
Η βασική διαφορά ανάμεσα σε ένα ψυχικό έμβρυο-μελλοντικό άνθρωπο και  ένα στοιχειακό είναι η εξής: το ψυχικό έμβρυο περιέχει και τα τέσσερα στοιχεία ενώ το στοιχειακό μόνο ένα που είναι του στοιχείου στο οποίο ανήκει.
Δαίμονες
Τι είναι ακριβώς οι Θεοί και τα Δαιμόνια ή οι Δαίμονες, μαθαίνουμε από τους Σωκράτη, Πλάτωνα, Πλούταρχο και πολλούς ακόμη γνωστούς Σοφούς και Φιλόσοφους προ-Χριστιανούς και μετέπειτα…
Ο Ξενοκράτης, έλεγε ότι οι Δαίμονες είναι όντα ανάμεσα στη θεία τελειότητα και την ανθρώπινη αμαρτία. Τα διαιρεί σε δύο τάξεις και η καθεμία εξ αυτών σε πολλές άλλες. Αλλά τονίζει ότι η ατομική ή προσωπική Ψυχή είναι ο καθοδηγών φύλακας Δαίμων κάθε ανθρώπου και ότι κανένας δαίμων δεν είναι ανώτερος του ίδιου του εαυτού μας. Επομένως το δαιμόνιο του Σωκράτη είναι ο Θεός ή η θεία Οντότητα που τον εμπνέει.
Δαίμων από το δαίω που σημαίνει μοιράζω. Δαίμονες ο νομάζονταν οι ψυχές των ανθρώπων του χρυσού αιώνα  οι οποίοι αποτελούσαν τον  κρίκο μεταξύ θεών και ανθρώπων.
Ντούγκπα ή Αδελφοί της Σκιάς
Ονομάζονται γήινα πνεύματα ή γήινα στοιχειά. Αλλά υπάρχει και μια χειρότερη και πιο επικίνδυνη τάξη που είναι «Οι Αδελφοί του Σκότους». Αυτοί είναι ζωντανοί άνθρωποι που κατέχονται από γήινα στοιχειά.
Στο Σικκιμ και το Θιβέτ ονομάζονται Ντούγπας (κοκκινοσκούφηδες) σε αντίθεση με τους κιτρινοσκούφηδες.
Υπάρχουν δύο τάξεις αυτών των φοβερών αδελφών του Σκότους, που είναι οι ζωντανοί και οι νεκροί.
Πονηροί, εκδικητικοί, και επιδιώκοντας το κακό της ανθρωπότητας γίνονται, μέχρι την τελική εξόντωση, βρικόλακες, φαντάσματα, και εξέχοντες παράγοντες σε πνευματιστικές συγκεντρώσεις.
Ο Ιάμβλιχος λέει τα εξής: «Οι θεοί, οι άγγελοι και οι Δαίμονες, όπως και οι ψυχές μπορούν να προσκληθούν με επικλήσεις και προσευχές. Αλλά κατά τις θεουργικές στιγμές αλίμονο αν γίνει κάποιο λάθος. Μη φανταστείτε ότι επικοινωνείτε με ευεργετικές θεότητες που απάντησαν στις θερμές προσευχές σας. Όχι, γιατί πρόκειται για κακούς δαίμονες μόνο κάτω από τις οδηγίες των καλών. Γιατί τα στοιχειά συχνά ενδύονται το κάλυμμα του καλού και παίρνουν μια θέση πολύ ανώτερη από αυτήν που στην πραγματικότητα βρίσκονται. Ο κομπασμός τους, τα προδίδει.»
Μάντραμ, επειδή η ομιλία των ανθρώπων πάνω στη γη δεν μπορεί να φθάσει στους Κυρίους. Υπάρχουν ειδικές προσευχές για βροχή, ξηρασία, ευνοϊκούς ανέμους και καταλάγιασμα των θυελλών στη θάλασσα. Οι Έλληνες θυσίασαν στον Βορέα και έτσι βύθισαν τα τετρακόσια πλοία των Περσών. «Ο δε Ιησούς εγερθείς επετίμησε τω ανέμω και τω κλύδωνι του ύδατος, και επαύσαντο, και εγένετο γαλήνη» Λουκάς Η, 24. Ο Παυσανίας βεβαιώνει ότι είδε με τα μάτια του «ανθρώπους οι οποίοι με απλές προσευχές και επικλήσεις» σταμάτησαν μια δυνατή χαλαζοθύελλα.

ΟΝΤΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΑΣΤΡΙΚΟΥ ΦΩΤΟΣ
Κάθε χώρα και έθνος έχει τις παραδόσεις και τους μύθους του σχετικά με αυτό το μυστηριώδες  βασίλειο που λένε πως μας περιβάλλει.
Η ΘΕΟΣΟΦΙΑ διδάσκει:
1.    Υπάρχει το Αστρικό Φως και το Αστρικό Σώμα. Υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός οντοτήτων που βρίσκεται στην «Αστρική Σφαίρα» που πραγματοποιούν εκεί ποικίλες λειτουργίες. Είναι γνωστές ως (1) Στοιχειακά (πνεύματα της φύσης και δυνάμεις), (2) Στοιχειά (ζώσες οντότητες που ενσωματώνονται και εφαρμόζουν τον «εγωϊσμό», διαβολικές δυνάμεις γνωστές από τη «μαύρη-μαγεία»), και (3) μερικά επίπεδα υψηλών και θείων Πνευματικών Ανθρώπων, (γνωστοί ως Νιρμανακάγια, Βοδισάττβας, Βούδδες, Σοφοί, Μάγοι, Ρίσις, κλπ  οι οποίοι εφαρμόζουν την καλοσύνη, τη γενναιοδωρία, τη σοφία, τη συμπόνια και εκπροσωπούν όλες τις αλτρουϊστικές και ευγενικές όψεις της «λευκής μαγείας»).
2.  Τα Αστρικά Μοντέλα αποτελούν τα ηλεκτρο-μαγνητικά δυναμικά πεδία για κάθε φυσική μορφή, δίχως εξαίρεση. Ενώ οι φυσικές μορφές αλλάζουν σταθερά, τα αστρικά μοντέλα διατηρούν τα σχήματά τους πιο σταθερά.
3.  Η αστρική μορφή ενός ανθρώπου μπορεί, ενίοτε, και εν μέρει, να αποδεσμευθεί από το φυσικό.
4.  Η ΘΕΟΣΟΦΙΑ προειδοποιεί ότι το ανακάτεμα κάποια αμύητου και ανεκπαίδευτου ατόμου με το Αστρικό Σώμα μπορεί να προκαλέσει, από αντίκτυπο, σοβαρές αναστατώσεις στο φυσικό (ξεχαρβάλωμα) – αδιαθεσίες και στο φυσικό και στο ψυχικό, στο νοητικό και συνειδησιακές διαταραχές. ( Η ΘΕΟΣΟΦΙΑ λέγει ότι δεν υπάρχουν συγκαταβατικές πρακτικές σε ό,τι έχει σχέση με το Αστρικό σώμα και το Αστρικό Φως).
5.  Channeling, διαμεσότητα, αστρική προβολή, διόραση, διακοή, δεύτερη όραση, προσκόμιση, παρατήρηση φαντασμάτων, είναι όλα φαινόμενα και ποιότητες συνδεδεμένες με τον Αστρικό κόσμο. Η Θεοσοφία τα ερμηνεύει και δίνει κλειδιά ως προς τη φύση αυτών των διαδικασιών.
6.  Οι Αστρικές ιδιότητες είναι δυναμικές και επικίνδυνες στα χέρια των αμύητων και δεν χρησιμοποιούνται για να περνάμε την ώρα μας ή από περιέργεια και διασκέδαση ή για προσωπικά πειράματα, trance, και μεταφυσική έρευνα, κλπ. εκτός αν γίνονται κάτω από τις πιο αρματωμένες και ελεγχόμενες συνθήκες από εκείνους που ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ αυτό το πεδίο με λεπτομέρειες και είναι ηθικά πλήρως ΕΞΑΓΝΙΣΜΕΝΟΙ.
7.  Ο υπνωτισμός και ο μεσμερισμός είναι δυνάμεις που σχετίζονται με την Αστρική σφαίρα, το σώμα και τον κόσμο. Και για τούτο, μπορεί να προκληθεί σοβαρή ζημιά στην ψυχή (νοητικές ποιότητες και δυνατότητες) και του ασθενούς και του καθηγητή.










Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο